Sunday, December 19, 2010

Rombongan Mak Jah Dari Sg Acheh Ke Batu Kurau

Bagai Pinang Dibelah Dua : Aishah dan Rizal Hafiz 
Hari ini hari yang bersejarah. Kalau selama ini, Mak Jah dikunjungi orang yang berhajat menjadi sebahagian keluarganya tetapi kali ini Mak Jah akan ke Batu Kurau bagi menyampaikan hajat satu-satu anak lelakinya.

Rombongan yang disertai 4 buah kereta dan seramai 17 orang sampai di Batu Kurau pada waktu tengah hari. Sambutan yang kami terima amat meriah dan luar biasa. Inilah kali pertama aku menyertai rombongan meminang dan bertunang. Sememangnya orang Melayu kaya dengan adat dan tradisi.

Sarung Cincin Belah Rotan
Tuan rumah menanyakan hajat rombongan Mak Jah ke rumahnya. Setelah hajat disampaikan, tuan rumah memberikan syarat – syarat. Syarat – syarat seperti hantaran sebanyak RM 6500 dan Mas Kahwin sebanyak RM 1000 serta tempoh ikatan selama 1 tahun.

Selesai sudah kedua-dua pihak memberi persetujuan maka Mak Jah menyarungkan cincin belah rotan kepada bakal menantunya. Majlis Tahlil dilangsungkan sebagai tanda kesyukuran kehadrat Ilahi atas keizinanNya dan redhaNya.

Kami kemudiannya dihidangkan makan tengahari yang lazat dan menyelerakan. Hidangan makanan kampung seperti kerabu pucuk paku, ikan masin, ayam goreng, pajeri terung, gulai nangka, ulam-ulaman, sambal belacan, pulut kuning, gulai daging dan pencuci mulut sememangnya seperti orang mengantuk disorong bantal.

Hanisah dan Hakim bergambar dengan Mak Ngah Chah
Kepada Abang Tan dan Kak Chah diucapkan Selamat Bertunang serta semoga perancangan yang dilakukan menjadi kenyataan serta mendapat keizinan Allah SWT.

Walaubagaimanapun dalam perjalanan pulang, aku dan Isteri Tercinta mengalami kesukaran dalam memberikan penjelasan kepada Hanisah perbezaan definasi ‘Pertunangan’ dan ‘Perkahwinan’. Kerana pada pendapatnya Pak Ngah Tan telah melangsungkan majlis perkahwinan dengan Mak Ngah Chah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails