Wednesday, December 01, 2010

Telatah Anak Anak 4

Buah Lai, Strawberi & Bertih Jagung

Dalam perjalanan ke Tesco Alma Bukit Mertajam, Hanisah menikmati buah lai yang diperolehi ketika menghadiri majlis kenduri kahwin seorang sahabat. Isteri tercinta meminta untuk berkongsi buah lai tersebut.

Hanisah: Sedap ibu. Ibu kalau nak makan kena pejam mata baru sedap. (sambil menghulurkan buah lai kepada isteri tercinta)

Isteri Tercinta: ooo!!! Kena pejam mata ka baru boleh makan?

Hanisah : Betui bu. Kakak makan tadi sambil pejam mata. Mula-mula rasa macam strawberi lepas tu rasa macam bertih jagung (bersungguh-sungguh Hanisah menyakinkan ibunya).


Awek?

Isteri tercinta sedang menunggu giliran untuk membeli makan malam kepada kami berempat. Aku menunggu di meja sambil mengawasi Hanisah dan Hakim. Tiba-tiba Hakim bangun untuk pergi ke isteri tercinta.

Aku: Hakim nak pi mana? Duduk situ jangan pi mana-mana.

Hakim: Hakim nak pi kat ibu.

Aku: Tak payah. Ibu dok jauh sangat. Orang pulak ramai. Nanti hilang susah.

Hakim: Nanti orang culik ka? Pasai apa?

Aku: Pasai Hakim hansem. (aku ketawa)

Hakim: ooo yang nak culik Hakim tu awek ka?


Ibu Jari vs Jari Abah

Sewaktu Hanisah berusia dalam lingkungan 3 tahun, dia mula mengetahui nama – nama jari.

Hanisah: Kelingking, Manis, Hantu, Telunjuk dan Jari Abah.

Isteri tercinta: Bukan jari abah la. Nama jari ni Ibu Jari. (sambil menunjukkan ibu jarinya)

Hanisah: Ibu kurus. Ini Jari Abah. Sebab jari ni pendek dan gemuk macam abah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails